poëzieproject Eindhoven
poezie Eindhoven

Het SleutelWoord van dit moment is ‘stapelpoëzie’. Kijk eens in je boekenkast en stapel van de titels van de boeken die je hebt staan een gedicht. Leuk als je even minder inspiratie hebt. Maak het je zelf niet te gemakkelijk, geen woorden toevoegen of weglaten uit de titels. Een witregel maak je door een boek omgekeerd te leggen.
Een voorbeeld van stapelpoëzie met bakstenen tijdens Natuurlijk Poëzie 2011

dichttalent Eindhoven

EDUCATIE

Poëzie gaat om het spel. Spelen met taal. En als spelen leren is, dan leren we door taalspel, onze taal beter kennen. Als stichting stimuleren wij dat graag door op de uitkijk te staan naar dichttalent in Eindhoven, maar ook jongeren de weg te wijzen naar dit specifieke en leuke spel. Dit willen we graag doen in samenwerking met scholen. We onderzoeken de mogelijkheden voor een poëzieproject op scholen in Eindhoven.

Maar ook cursisten van een poëzieworkshop, zoals bijvoorbeeld van CKE, zien wij graag terug op een van onze poëziepodia in Eindhoven, om zo nieuwe talenten te kunnen ontdekken en helpen ontwikkelen.

Wij houden je hier op de hoogte van de activiteiten op literair educatief gebied. Mocht je graag een bijdrage geven aan dit onderdeel, laat het ons weten.

 

Taal Trekt!

Een workshop voor basisschool kinderen om ze warm te maken of houden voor poëzie. Samen lezen en analyseren we een bekend of onbekender gedicht. Een eerste workshop werd in 2012 georganiseerd in samenwerking met Indigo Wereld bij de Leonardoklas in Eindhoven. Het was bijzonder te zien wat de 10-jarigen uit de taal haalden.

In juni 2013 organiseerden we twee workshops waarbij poëzie werd gecombineerd met knutselen voor jonge kinderen van 4-7 jaar. Dit was in met groep 1&2 van basisschool de Trinoom en in het MEC.

 

TIPS

 
  Tip 1 van Freek de Leeuw
  Tip 2 van Rutger Kopland
  Tip 3 van Victor Thomasse
 

Poëzie, wat is dat? Dat was de vraag tijdens een college Hebreeuwse Poëzie. We bekeken gedichten, en vonden zelfs boodschappenlijstjes terug in bundels. Van alle kanten kwamen antwoorden en daar konden we een hele lijst van maken.

  • WitregelsSchrijven over het onzegbareSpelen met taalVermijden van clichés
  • Met metrum en ritme

Uiteindelijk werd de omschrijving ‘alles wat als poëzie wordt aangeboden en wat de lezer zo verstaat’. Nou daarmee schieten we nog niet veel op, want hoe bepaal je dan wat mooi is, wanneer is de kwaliteit van poëzie ‘goed’ te noemen?

Een deel blijft afhankelijk van smaak, van de persoonlijkheid of het moment van lezen. Maar er zijn enkele richtlijnen, of soms meningen, die een (beginnend) dichter op weg kunnen helpen. Op deze pagina willen we ruimte bieden voor tips. Regelmatig zullen er nieuwe artikelen komen van ofwel mensen die hun dichtkwaliteit bewezen hebben en deze willen delen met anderen, ofwel mensen die ervaring hebben in lesgeven in schrijven.